SPRZEDAŻ, DAROWIZNA, ZAMIANA, DZIAŁ SPADKU LUB ZNIESIENIE WSPÓŁWŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWEJ

Poniżej przedstawiono przykładowe dokumenty, które wymagane są do dokonania czynności notarialnej. Każda czynność notarialna jest jednak inna, a dokumenty wymagane do konkretnej czynności notarialnej zostaną wskazane przez notariusza podczas niezobowiązujacej i bezpłatnej rozmowy.

Kontakt z notariuszem jest wskazany przed rozpoczęciem kompletowania dokumentów, celem uniknięcia kosztów pozyskania niepotrzebnych dokumentów.

a) dane osób uczestniczących w czynności – imiona, nazwiska, imiona rodziców, seria i numer dowodu osobistego, numer PESEL, adres zameldowania i stan cywilny;

b) numer księgi wieczystej, a w razie braku księgi wieczystej – zaświadczenie, wydane przez sąd prowadzący księgi wieczyste, że dla nieruchomości nie znaleziono księgi wieczystej;

c) podstawa nabycia własności (np. wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o zasiedzeniu lub o stwierdzeniu nabycia spadku, wypis aktu poświadczenia dziedziczenia, akt własności ziemi);

d) zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku planu miejscowego dla danej nieruchomości;

e) wypis z rejestru gruntów dla każdej działki będącej przedmiotem czynności notarialnej;

f) wypis z kartoteki lub rejestru budynków, jeżeli nieruchomość jest zabudowana;

g) mapa, jeśli dla działki będzie zakładana nowa księga wieczysta lub działka będzie dołączana do innej księgi wieczystej;

h) jeśli nastąpił podział nieruchomości: ostateczna decyzja zatwierdzająca podział oraz wyciąg z wykazu zmian gruntowych;

i) jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem mieszkalnym – zaświadczenie o osobach zameldowanych w budynku;

j) w przypadku kupna prawa na kredyt – dokumenty kredytowe.


Niezbędne jest również poinformowanie notariusza o:

a) cenie sprzedaży lub wartości rynkowej nieruchomości;

b) warunkach i terminach: zapłaty ceny oraz wydania nieruchomości w posiadanie;

c) w przypadku działu spadku, zniesienia współwłasności lub podziału majątku wspólnego – osobach nabywających nieruchomości wraz ze wskazaniem nieruchomości, które mają im przypaść.

UWAGA: Jeżeli przedmiotem czynności notarialnej jest nieruchomość rolna, której powierzchnia wynosi 5 ha i więcej – wymagane będą dodatkowe dokumenty, które wskaże notariusz.

← Wróć
KANCELARIA
NOTARIALNA
RYPIN

MAREK
BIAŁOBŁOCKI

NOTARIUSZ